Mission to Mars

★★★★★
Sciencefiction 2000 113 minuten

In 2020 houdt het echtpaar Woody (Tim Robbins) en Terri (Connie Nielsen) een barbeque voor hun vrienden en collega-astronauten die morgen voor een jaar de ruimte ingaan. Eigenlijk zouden Jim McConnell (Gary Sinise) en zijn vrouw van de partij zijn, maar zij is onlangs overleden en hij is daar nog steeds ondersteboven van. Zodoende mogen anderen naar Mars en blijft Jim waken in een ruimtestation ergens halverwege. In 2000 kwamen twee films over Mars uit en Mission to Mars was niet alleen de eerste maar ook de meest ambitieuze productie. Tenminste: wat betreft het drama, de special effects en de cameravoering. Op het vlak van de karakter-uitdieping en verhaal-originaliteit is er nog genoeg te doen. De groep die als eerste voet op de rode planeet zet, wordt vertolkt door relatief onbekende acteurs, terwijl de groep die achterblijft bestaat uit bekende gezichten. Dan is het in films vaak zo dat groep 1 iets ergs overkomt en groep 2 ze mag komen redden. Natuurlijk is er geen tijd om te wachten, moet het tweede kwartet direct in actie komen en lijkt hun tocht zo mogelijk nog rampzaliger te worden... Regisseur Brian De Palma heeft met deze film een aanstekelijke wervingscampagne gemaakt voor een baan in de ruimte. Zijn camera glijdt verrukt door de verschillende, draaiende vertrekken, iedereen is elkaars beste makker en gewichtloosheid blijkt perfect te zijn voor een paar vloeiende danspassen. De Palma weet ruimtewetten, zoals de afwezigheid van zwaartekracht, handig te gebruiken om de nodige spanning op te bouwen. De trage bewegingen in de ruimte zorgen ervoor dat een vluchtpoging en reddingsactie ineens tergend spannend worden.

• Brian De Palma
  • Gary Sinise
  • Tim Robbins