The Da Vinci Code

★★★★★
Thriller 2006 149 minuten

Synopsis

Het verhaal begint met een spectaculaire moord in museum het Louvre in Parijs. De aanwijzingen leiden allemaal naar een verdekt opgestelde religieuze organisatie dat voor niets of niemand stopt om het geheim te bewaren dat een al 2000 jaar geaccepteerd dogma dreigt te vernietigen.

Over het hele circus rondom The Da Vinci Code is al genoeg geschreven, ook in dit mooie magazine. Daarom hier geen woord meer over de game, de telefoon, de cd, het bordspel en de rondleiding. Het moment dat de manie omslaat in moeheid is niet ver weg meer, maar het lijkt ons toch sterk dat de film daar last van zal hebben. Ga maar na: als van die tientallen miljoenen mensen die Dan Browns boek hebben gelezen, maar de helft nieuwsgierig genoeg is om een kijkje te gaan nemen naar wat regisseur Ron Howard ervan heeft gebakken, heb je al een blockbuster van formaat te pakken. Laat staan als de helft van alle anderen wil weten waar al die herrie toch voor nodig is en een kaartje koopt. Een prima plan trouwens, want de film is een keurig compacte versie van het boek geworden. Dat betekent dat er weinig verrassingen te beleven zijn voor wie bekend is met het verhaal, maar ook dat Brown-fans niet schuimbekkend op zoek hoeven naar Howard en scenarioschrijver Akiva Goldsman. Voor het tempo wordt hier en daar een hoekje afgesneden in het verhaal, maar de meeste ruimte wordt gewonnen door de toelichting op de historische en wetenschappelijke analyses van Robert Langdon (gespeeld door Tom Hanks) grotendeels te schrappen. Soms worden ze vervangen door creatief in het verhaal opgenomen flashbacks, en dat werkt goed. De grootste prestatie van Howard is dat hij heel slim de sterkte punten van het boek (het vlotte tempo, het gepuzzel) uitbuit en de zwakke (Browns stijve proza) eruit gebonjourd heeft. Daar komt bij dat The Da Vinci Code, met zijn gebruik van beeldend materiaal, codes en symbolen, veel heeft aan een verfilming: het verhaal wordt er veel helderder door. En dat kijkt wel zo lekker. Veronica Magazine nr. 21, 2006 - (KK)

• Ron Howard
  • Tom Hanks
  • Audrey Tautou