RTL 5 staat in brand

Totale ommekeer lijkt nodig

RTL 5 staat in brand
Over een paar maandjes is het groot feest bij RTL 5: de tweede commerciële zender van Nederland bestaat dan precies 25 jaar. Echt reden voor een dikke party is er alleen niet: de kijkcijfers hebben een historisch dieptepunt bereikt.
Vooral de maandagavond doet het heel slecht: Curvy Supermodel heeft -ondanks wat de titel doet vermoeden- weinig vlees op de botten. Met 172.000 kijkers gisteravond voor Curvy Supermodel en 92.000 kijkers voor het aansluitende Models in Cape Town, bungelde RTL 5 met een schamele 1,4 procent marktaandeel op de twaalfde plek. Dat was al het laagste van alle Nederlandse zenders, maar RTL 5 moest óók nog eens Discovery Channel en BBC First voor laten gaan. Au.

Hoop

Maar het probleem van het kleine broertje van RTL 4 is groter dan alleen de maandagavond. Met een handjevol hits, zoals Expeditie Robinson, Temptation Island en De Slechtste Chauffeur van Nederland, is het niet echt mogelijk om een succesvolle tv-zender in de lucht te houden. Er is geen sterke vooravond en meeste tv-avonden worden opgevuld met afdankertjes van RTL 4 of B-series. Er is nauwelijks innovatie of creativiteit en het lijkt daardoor alsof ze zelf alle hoop bij RTL 5 ook al verloren zijn.

Rebranding

Het lijkt dan ook een kwestie van tijd te zijn voordat RTL 5 een totale rebranding aankondigt. Want met een brede familiezender zoals RTL 4, de mannenzender RTL 7 en het vrouwenkanaal RTL 8, kan RTL met RTL 5 heus nog wel een aantal kanten op. De zender mist een smoelwerk en kan makkelijk bij zijn buitenlandse naamgenoten koekeloeren om een beetje inspiratie op te doen.

VIJF

Het Vlaamse VIJF bijvoorbeeld. Ooit begonnen als jongerenzender, maar gooide een aantal jaar geleden het roer compleet om. Tegenwoordig maken ze televisie voor jonge vrouwen. Een soort mengelmoes tussen Net5 en TLC dus, maar dan met redelijk veel eigen content. Een prima idee voor RTL 5: want met een vooravond met goede Nederlandse series en soaps en in de avonduren hoogwaardige reality- en dramaseries is de zender al behoorlijk goed op weg.

Channel 5

En over die realityseries gesproken: dat doet de Britse zender Channel 5 dan bijvoorbeeld weer heel erg goed. Zij hebben programma's als Big Brother tot ware kunstvorm verheven. Iets wat RTL 5 ook weer zou moeten doen: een dagelijkse serie in de lijn van Big Brother, De Gouden Kooi of Utopia.
En wat is er met de Echte Gooische Meisjes gebeurd? Hetzelfde gaat op voor Beauty & De Nerd, Dames in de Dop en Take Me Out. Of maak een nieuwe spin-off van Oh Oh Cherso en laat een verse generatie semi-ordinaire realitysterren opstaan. Of neem een verlepte voetballer en zijn familie en maak een Nederlandse versie van De Pfaffs. De tijd van Barbie en Michael is misschien voorbij, maar probéér tenminste iets nieuws. Teruggrijpen naar oude successen kan een zwakte zijn, maar als je zó op je gat ligt als RTL 5 misschien wel de juiste weg. Na de zomervakantie kan alles dan zomaar heel anders zijn.
Datum
20 maart 2018
Auteur
Eric de Munck