Had Annihilation niet gewoon in de bios moeten draaien?

Fans zeggen ja, maar Paramount lijkt gelijk te krijgen

Had Annihilation niet gewoon in de bios moeten draaien?
In Amerika draait Annihilation al een paar weken in de bioscoop, en hier is hij sinds vandaag op Netflix te zien. Hoe zit dit precies? En had je de sciencefictionfilm liever in de bioscoop gezien?
In de Verenigde Staten is de film van regisseur Alex Garland niet bepaald een hit. Critici en filmliefhebbers zijn erg enthousiast, maar toch bracht Annihilation tot nu toe maar 26 miljoen dollar op. Da’s minder dan gehoopt, voor een film met o.a. Natalie Portman, Oscar Isaac en Jennifer Jason Leigh. 
Filmmaatschappij Paramount was niet tevreden over het eindresultaat, en wilde een paar zaken aan de film veranderen. Het bedrijf kreeg vorig jaar een nieuwe leiding, die rigoureus de botte bijl hanteert. Films waarvan men denkt dat ze (nog meer) verlies zullen draaien, worden afgeschreven. Dit gold voor Annihilation, maar ook bijvoorbeeld The Cloverfield Paradox.
Annihilation werd door het testpubliek gezien als ‘te moeilijk’; Natalie Portman zou wat vriendelijker moeten overkomen, en de film moest een ander einde krijgen. Regisseur Alex Garland wilde hier niets van weten.
Paramount besloot de film in de Verenigde Staten een bioscooprelease te geven en verkocht de rechten voor Europa aan Netflix, om in elk geval een deel terug te verdienen. Garland gaf aan blij te zijn dat Netflix de film bereikbaar maakt voor een groot publiek. Tegelijkertijd heeft hij Annihilation gemáákt voor een groot scherm.
Afgaande naar het (gebrek aan) succes van Annihilation in de Verenigde Staten heeft Paramount misschien de juiste keuze gemaakt. In Europa zijn mensen toch een beetje aangebrand, en worden er stiekem screenings georganiseerd op grote schermen.
Een bioscoopfilm kijken op een kleiner scherm is natuurlijk niet ideaal. Als het alternatief is dat de film helemáál niet verschijnt, is de keuze weer wél gemakkelijk. Wat vinden jullie van Annihilation en de hele situatie er omheen? Laat het weten op onze Facebook-pagina!
Datum
12 maart 2018
Auteur
Stefan Keerssemeeckers
Bron
Paramount, Netflix